دوره بورس دوره بورس

بازار های مالی

سرمايه گذاري بدون دانش بورسي

بسياري از افراد، علاقه مند به فعاليت در بازار سرمايه هستند؛ اما دانش بورسي، مهارت و زمان كافي براي اين كار را ندارند و به همين دليل ممكن است از انجام سرمايه گذاري در بازار سهام منصرف شوند. اما نكته اي كه بايد به آن اشاره كنيم اين است كه افراد مي توانند سرمايه گذاري بدون دانش بورسي را امتحان كنند. در واقع سازمان بورس و اوراق بهادار براي افرادي كه زمان و دانش لازم براي انجام معامله در بازار سهام را ندارند، روش سرمايه گذاري غير مستقيم از طريق شركت هاي سبدگردان و صندوق هاي سرمايه گذاري را در نظر گرفته است؛ به همين دليل، در ادامه مقاله قصد داريم شما را با انواع سرمايه گذاري بدون دانش بورسي آشنا كنيم؛ همچنين مي توانيد براي آشنايي با بازار بورس، دوره بورس را مشاهده كنيد.

سرمايه گذاري بدون دانش بورسي به چه معناست؟

براي سرمايه گذاري در بازار بورس و فعاليت در اين بستر حتما لازم نيست كه افراد با مفاهيم تخصصي از جمله تحليل بنيادي، تحليل تكنيكال و...آشنا باشند. به عنوان مثال كارمند يك شركت را تصور كنيد كه از ساعت 8 تا 16 مشغول انجام كارهاي مرتبط با شغل خود است؛ اين فرد، تخصص لازم و وقت كافي براي سرمايه گذاري در بازار سهام را ندارد.

پيش روي او 2 راه وجود دارد؛ اول اينكه به طور تخصصي به موضوع سرمايه گذاري در بورس بپردازد و با يادگيري مفاهيمي همچون تحليل بنيادي، تابلو خواني، تحليل تكنيكال و... بتواند سهام شركت ها را معامله كند. اما با توجه به اينكه اين فرد بخش زيادي از طول روز را صرف انجام كارهاي تخصصي مربوط به شغل خود مي كند، وقت لازم را براي يادگيري مفاهيم مالي ندارد. از طرف ديگر، ساعت كاري بورس اوراق بهادار از 9 تا 12:30 مي باشد و او عملا تسلطي بر روي معاملات و بازار ندارد و همين موضوع باعث ضرر و زيان هاي سنگين براي او خواهد شد.

اما راه حل دوم كاملا متفاوت است و عملا سرمايه گذاري بدون دانش بورسي را امكان پذير كرده است. در واقع، سازمان بورس براي افرادي كه نمي توانند به شكل مستقيم در بازار سرمايه فعاليت كنند، روش هاي مختلفي را براي سرمايه گذاري غيرمستقيم در نظر گرفته است و افرادي كه وقت و تخصص لازم براي فعاليت در اين بازار را ندارند، مي توانند از طريق صندوق هاي سرمايه گذاري و يا شركت هاي سبدگردان، سرمايه گذاري بدون دانش بورسي را تجربه كنند.

تجربه ها نشان داده است كه سرمايه گذاري بدون دانش بورسي و در قالب شركت هاي سبدگردان و صندوق هاي سرمايه گذاري نيز بازدهي هاي خوبي داشته است و اگر افراد بتوانند شركت هاي سبدگردان خوب و حرفه اي و همچنين صندوق هاي سرمايه گذاري داراي مديريت قوي را انتخاب كنند، مي توانند عملكرد خوبي داشته باشند و سرمايه گذاري بدون دانش بورسي را امتحان كنند.

سرمايه گذاري بدون دانش بورسي چگونه انجام مي شود؟

همانطور كه گفته شد، از 2 طريق مي توان سرمايه گذاري بدون دانش بورسي را تجربه كرد. اين 2 روش عبارت اند از:

شركت هاي سبدگردان
صندوق هاي سرمايه گذاري
با توجه به اهميت سرمايه گذاري بدون دانش بورسي و غيرمستقيم، در ادامه مقاله به بررسي اين 2 مورد مي پردازيم.

شركت هاي سبدگردان
يكي از بهترين راه ها براي سرمايه گذاري غيرمستقيم، استفاده از ظرفيت شركت هاي سبدگردان است. در واقع بسياري از سرمايه گذاران كه تخصص و وقت كافي براي انجام معاملات را ندارند، پول خود را به برخي از افراد مي سپارند؛ در حاليكه چنين فرآيندي مي تواند خطرات زيادي داشته باشد. به همين دليل، سازمان بورس و اوراق بهادار فرآيند و مكانيسم حرفه اي مانند شركت هاي سبدگردان را در نظر گرفته است تا افراد بتوانند به اين نهادهاي مالي مراجعه كنند و اين شركت ها نيز به طور قانوني و تخصصي به مديريت دارايي هاي سرمايه گذاران بپردازند.

افرادي كه تمايل به استفاده از اين شركت ها دارند، مي توانند به اين مراكز مراجعه كنند و با پرداخت بخشي از ارزش و سود سبد دارايي آن ها به اين نهادهاي مالي، از خدمات آن ها استفاده كنند. در شركت هاي سبدگردان افراد متخصصي از جمله تحليلگرهاي بنيادي و تكنيكال، معامله گرهاي حرفه اي و... وجود دارند و همين موضوع باعث اعتماد سرمايه گذاران به اين افراد مي شود.

لازم به ذكر است كه شركت هاي سبدگردان متناسب با سطح ريسك پذيري مشتريان خود، براي آن ها سبد سرمايه گذاري تشكيل مي دهند و حتي در برخي از شركت هاي سبدگردان، نظرات خود سرمايه گذاران نيز دخيل خواهد بود.

به عنوان مثال، يك سرمايه گذار ممكن است از سبدگردان شخصي خود درخواست كند كه سهام شركت هاي فعال در گروه انبوه سازي املاك و مستغلات را براي او خريداري نكند و شركت سبدگردان موظف است كه خواسته او را اجرا كند.

صندوق هاي سرمايه گذاري

نوع ديگري از سرمايه گذاري غيرمستقيم مربوط به صندوق هاي سرمايه گذاري است و افرادي كه تمايل به سرمايه گذاري بدون دانش بورسي دارند، مي توانند از اين مكانيسم استفاده كنند. فرآيند صندوق هاي سرمايه گذاري به اين شكل است كه يك شركت تامين سرمايه، كارگزاري، سبدگردان ويا هر نهاد مالي ديگري، اقدام به تاسيس يك صندوق سرمايه گذاري مي كند و با توجه اهداف و استراتژي در نظر گرفته شده براي اين صندوق ها، دارايي هاي مختلفي از جمله سهام شركت هاي فعال در بورس و فرابورس، اسناد خزانه اسلامي، اوراق مشاركت، اوراق اجاره و... در آن ها قرار داده مي شود و يكسري از تحليلگران حرفه اي نيز روند معاملاتي اين صندوق ها را مورد بررسي قرار مي دهند و سرمايه گذاران با خريد هر واحد از اين صندوق ها، مالك بخشي از دارايي هاي داخل آن مي شوند و با نوسانات قيمتي اين دارايي ها، ارزش هر واحد از صندوق ها نيز تغيير مي كند.

صندوق هاي سرمايه گذاري نيز انواع مختلفي دارند و با توجه به شخصيت سرمايه گذاري و ميزان ريسك پذيري افراد، نوع اين صندوق ها نيز مي تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، افرادي كه ريسك گريز هستند، معمولا از سرمايه گذاري در سهام شركت ها پرهيز مي كنند و ترجيح مي دهند كه پول خود را در جاي كم ريسك تري قرار دهند. صندوق سرمايه گذاري با درآمد ثابت يكي از همين موارد است كه مي تواند به افراد ريسك گريز كمك كند.

همانطور كه از اسم اين صندوق ها مشخص است، عمده دارايي هاي داخل آن را اوراق با درآمد ثابت مانند اسناد خزانه اسلامي، اوراق اجاره، اوراق مشاركت و...تشكيل مي دهند و در پايان سال مالي نيز معمولا بازدهي به اندازه سود سپرده هاي بانكي به خريداران هر واحد از اين صندوق ها مي دهند. بنابراين، افرادي كه به دنبال سرمايه گذاري بدون دانش بورسي هستند، مي توانند از اين صندوق ها نيز استفاده كنند.

نكته: توجه داشته باشيد كه سرمايه گذاري بدون دانش بورسي به معناي انجام معاملات پر ريسك بدون دانش تحليلي و به شكل مستقيم در بازار سرمايه نيست و اگرچه ممكن است برخي از افراد بدون دانش تحليلي اقدام به خريد و فروش سهام كنند و از اين طريق نيز چندين بار به سود برسند؛ اما شك نداشته باشيد كه شانس و اقبال در معاملات در دوره هاي بلندمدت نمي تواند دوام داشته باشد و بازدهي افراد در بلندمدت تحت تاثير دانش تحليل و استراتژي معاملاتي آن ها خواهد بود. بنابراين، منظور از سرمايه گذاري بدون دانش بورسي، استفاده از ظرفيت شركت هاي سبدگردان و صندوق هاي سرمايه گذاري است.

جمع بندي

افراد زيادي علاقه مند به فعاليت در بازار سرمايه هستند؛ اما به دليل مشغله كاري و نداشتن وقت كافي، نمي توانند به صورت حرفه اي در اين بازار فعاليت كنند. به همين دليل، سازمان بورس و اوراق بهادار براي اين افراد، گزينه هاي مختلفي براي سرمايه گذاري غيرمستقيم در نظر گرفته است و افراد علاقه مند مي توانند سرمايه گذاري بدون دانش بورسي را تجربه كنند. شركت هاي سبدگردان و صندوق هاي سرمايه گذاري 2 مكانيسم حرفه اي براي سرمايه گذاري غيرمستقيم است و افراد مي توانند از طريق آن ها در بازار سرمايه فعاليت كنند. بنابراين، سرمايه گذاري بدون دانش بورسي به معناي انجام معاملات بدون تحليل نيست و افراد بايد اين نكته را در نظر داشته باشند.


برچسب:
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: <~PostRate~>
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1401/3/7 ساعت: ۱۰ توسط:arznew :